Cestovanie a Destinácie

Pozor na mikrospánok počas dlhej jazdy automobilom

896
0
Zdieľaj
Pozor na mikrospánok počas dlhej jazdy automobilom

Letné obdobie je časom, kedy sa veľa motoristov vydá na dovolenku do zahraničia. Na dlhú cestu pripravte nielen vozidlo, ale tiež vy sami musíte byť v dobrej fyzickej kondícii. Malá chvíľka nepozornosti alebo spánok za volantom končia takmer vždy nehodou. Prinášame vám tipy, ako zvládnuť niekoľko hodín šoférovania.

Technický stav vozidla je alfou a omegou

Na úvod si predsa len spomeňme aspoň základné pravidlá ohľadom vášho vozidla pred dlhou jazdou. Pred každou dovolenkou by ste si mali dať skontrolovať technický stav vozidla. Nezabudnite na pneumatiky. Ani tie najkvalitnejšie letné pneumatiky nemôžete len tak nechať dlhé mesiace bez pozornosti. Pravidelne merajte tlak v pneumatikách alebo si kúpte snímač tlaku pneumatík. Testy pneumatík dokázali priamy vplyv podhustenosti alebo prehustenosti pneumatík na ich životnosť, spotrebu vozidla a na ovládanie automobilu. Nezabudnite ani na kontrolu povinnej výbavy, reflexných viest a stavu náhradnej pneumatiky. Dôležité je samozrejme taktiež poistenie. Do zahraničia vám nebude stačiť len základné PZP, ale radšej investujte do pripoistenia osobného vozidla, ktoré sa vám bude hodiť pri poruche.

Ak sa na jazdu necítite, odložte odchod

Vy najlepšie poznáte svoje telo, a preto ak sa necítite stopercentne zdraví alebo oddýchnutí, radšej dlhú cestu odložte. Pred niekoľkohodinovým šoférovaním sa musíte dobre vyspať, následne najesť a napiť. Vyhnite sa ťažkým jedlám, ktoré oberajú telo o energiu. Možno vás prekvapí informácia, že káva nie je veľmi vhodným nápojom. Teda myslíme tým nadmerné množstvo kávy, ktoré má opačný účinok ako jedna či dve šálky. Veľa energetických nápojov spolu s kávou človeka utlmia a spôsobujú búšenie srdca. Naopak je dobré telo hydratovať čistou vodou, čím predídete bolestiam hlavy a budete menej unavení. Počas jazdy si robte pravidelné prestávky, ktoré by nemali byť len o návšteve toalety. Prejdite sa, urobte zopár drepov, natiahnite si nohy a ruky, precvičte si krčnú chrbticu. Neodporúča sa jazda v jednom kuse dlhšia ako 4 hodiny. Každý človek je iný, a preto keď cítite aj skorej ako po 4 hodinách, že sa vám zatvárajú oči, ihneď jazdu prerušte a doprajte si krátky spánok. Snažte sa komunikovať s posádkou alebo si pustite hlasno rádio. Pomôže tiež chladnejšie prostredie t.j. si pustite klimatizáciu o niečo silnejšie. Prieskumy preukázali, že mikrospánok šoférov prepadne v noci okolo tretej a cez deň po obede. Preto buďte v týchto časoch maximálne obozretní.