Dobrá rada

Raňajky novým spôsobom

440
0
Zdieľaj

Čo máte na raňajky? Veľa ľudí odpovie nič, veď to takto robí každý štvrtý človek na svete. Iný odpovie, že si dá len kávu s mliekom. Káva s mliekom sú zlé na prázdny žalúdok, navyše človek veľmi rýchlo dostane hlad. Ak odpoviete sendvič ste na tom trochu lepšie, ale stále nie dosť.

Mnoho z nás často zanedbáva prvé a zároveň najdôležitejšie jedlo dňa. Monotónne a nevyvážené raňajky nevzbudzujú veľký záujem. Stačí však trochu predstavivosti a raňajky sa zmenia na zdroj potešenia. Vybrali sme päť rôznych ranných jedál a tak si môžete zvoliť, čo je pre vás najlepšie.

Ranný čaj

Káva síce ráno nabudí a dodá pocit sily, ale ten je falošný a rýchlo zmizne. Vhodnou rannou náhradou je preto čaj. Všetci odborníci odporúčajú zelený čaj, ktorý má ochranné a antioxidačné vlastnosti ako aj schopnosť spaľovať tuky. Ak vám však nevyhovuje jeho špecifická chuť, prejdite na čierny čaj alebo na bylinkový.

Krém “Budwig”

Toto jedlo vynašla nemecká biochemička Johanna Budwig v 50. rokoch minulého storočia a odvtedy jeho popularita neustále rastie po celom svete. Receptúra ​​tohto krému obsahuje princípy udržateľnej výživy: rastlinné potraviny namiesto živočíšnych, surové alebo minimálne spracované potraviny namiesto vyprážaných a varených, a osobitný dôraz na esenciálne polynenasýtené mastné kyseliny.

Vyšľahajte 4 lyžičky tvarohu, 2 ČL slnečnicového oleja (lisovaného za studena). Pridajte šťavu z polovice citróna, zrelý roztlačený banán, 2 lyžičky celozrnných vločiek (jačmeň, pohánka, ryža), 2 lyžičky mletých ​​semiačok (sezamové, ľanové, slnečnicové) a jedno čerstvé ovocie sezóny nakrájané na kúsky.

Pokrm v zenovom štýle

Jedlo japonských zen budhistických mníchov dodnes pozostáva z jednoduchej ryžovej polievky „guen mai“, doplnenej zeleninou a tofu. Za čias Budhu sa prijímalo jedlo iba dvakrát denne – ráno a popoludní, v obedňajších hodinách. Pri stole bolo ticho a jedlo sa považovalo za pokračovanie meditácie. 

Toto jedlo je možné variť na dva až tri dni a potom si ho podľa potreby ohriať. Podusíme ryžu s mrkvou, pórom, repou a zelerom na troche vody. Pred podávaním jedlo ochutíme sójovou omáčkou alebo posypeme zmesou gomasio (mleté ​​sezamové semiačka osmažené so soľou). Ak chcete skutočne kompletné raňajky, doplnte si ich polievkou Miso. Pastu Gomasio a Miso dnes nájdete v obchodoch s diétnymi a vegetariánskymi potravinami.

Tónovacie šťavy

Pred 40 rokmi rozvinula Američanka Ann Wigmore svoj „energetický“ prístup k výžive. Je založený na pravidelnom používaní surovej rastlinnej stravy. Podľa Wigmoreovej je tuhé jedlo v dopoludňajších hodinách neznesiteľnou záťažou pre tráviaci systém, a preto odporúča piť doobeda čerstvo vylisované džúsy: pomáhajú vylučovať toxíny z tela, ktoré sa hromadili cez noc. Potom môžete prejsť na čerstvé ovocie a zeleninu.

Šťavy by nemali byť príliš sladké. Mali by ste začať s najľahšou – šťavou z melónu (asi 1/4 plodu) alebo uhorkou. Po 30-45 minútach, keď pocítite pocit hladu, môžete vypiť zmes na báze naklíčených zŕn (napríklad pšeničných klíčkov) a rôznych sezónnych druhov zeleniny (mrkva, zeler, petržlen, červená repa). Táto zmes je podľa chuti dochutená korením.

Vynaliezavá klasika

Bielkoviny, tuky, sacharidy – tieto klasické raňajky (niekedy tiež nazývané „kontinentálne“) obsahujú všetko, čo naše telo potrebuje.

Vezmite si celozrnný chlieb, natrite ho maslom, medom alebo džemom, uvarte vajíčko, nakrájajte na kúsky sezónne ovocie, uvarte čerstvý čaj (nie kávu!). Ak hneď po prebudení nepociťujete hlad, vypite na začiatok vodu alebo čaj a raňajky si trochu odložte a obmedzte sa na ražný chlieb, ovocie, zeleninu (cherry paradajky, reďkovky) alebo prírodný jogurt.

Hlavnou výhodou týchto raňajok je rovnováha. Ak vajcia nestrávite dobre alebo ich jednoducho nemáte radi, nahraďte ich plátkom šunky alebo nejakým kyslým mliečnym výrobkom. Čo sa týka džemu, ten by mal obsahovať maximum ovocia a minimum cukru! V ideálnom prípade by mal pripomínať ovocný kompót. Teraz o chlebe, čím vyšší je obsah celých zŕn, tým lepšie. Ale ak vám tento druh chleba nechutí, môžete jesť ten obvyklý – sebatrýznenie nevedie k dobrému.

Výdatné bielkoviny

Tento recept vyvinul Dr. Claude Chauchard, špecialista na rôzne ošetrenia proti starnutiu. Pretože pri raňajkách telo lepšie premieňa bielkoviny ako cukry, kladie sa pri tejto možnosti dôraz na ne.

Pripravte omeletu z jedného celého vajíčka a dvoch bielkov. K tomu – dve paradajky posypané olivovým olejom, chlieb a syr. Aby raňajky neboli nudné, môžete omeletu striedať s vareným bielym kuracím mäsom bez kože alebo s plátkom pečeného lososa. A skvelým doplnkom k tomu všetkému bude čaj s citrónom.